Ett bra och fördelaktigt arrendeavtal är det första man bör få till stånd. Att välja ett arrende istället för att köpa stället minskar de ekonomiska riskerna avsevärt. Det kan också vara en fördel att ta över ett pensionat (eller liknande) som redan varit i drift ett tag. Förhoppningsvis har man då redan en befintlig/etablerad kundkrets att vårda, för att sedan utöka kretsen lite i taget.
När man väl är på plats är det en god idé att tänka brett och varierat när det gäller kundgrupper: affärsresenärer, kursdeltagare, företag, anhöriga till fast boende, bröllopsgäster etc. Det blir inte lika sårbar med en bred målgrupp som det kan bli om man enbart riktar in sig på exempelvis backpackers, nygifta par, pensionärer etc.
Näst kundgruppen bör fokus vara på att hitta rätt prisnivå. Här kan man självklart göra på lite olika sätt, men det kan vara en god idé att titta på eventuella konkurrenter i närområdet. Om det redan finns ett antal lågbudgetalternativ, bör man överväga att lägga sig i ett mellanläge alt. rusta upp för att kunna attrahera målgrupper med goda ekonomiska förutsättningar.
Självklart är det viktigt att göra upp en budget, och inte minst att följa den. Det är inte alltid helt enkelt. Försök lägga undan en pott för oförutsedda händelser; vitvaror går sönder, avloppsrör brister, vatten läcker in osv. Räkna också ut hur många sängplatser som behöver fyllas för att verksamheten/du ska gå med vinst. Observera att det är viktigt att inkludera såväl fasta som rörliga kostnader
Sådär ja, några tunga bitar avklarade, bara ett par kvar! Till exempel marknadsföring, eller PR. Vad man än kallar det är en genomtänkt marknadsföringsstrategi otroligt viktig. Likt budgeten bör man göra upp en plan för när, var, hur och varför: ta reda på vad en bokningsagentur kan erbjuda i form av gemensam marknadsföring samt in- och utlänkar från hemsida, massutskick online mm. Är man själv inte är bäst på att formulera sig i skrift, eller har bristande kunskaper i webbdesign, bör man fundera på att lägga till utomstående hjälp som en budgetpost. Det behöver inte kosta skjortan!
En prioriteringslista är bra att göra, den skulle kunna se ut ungefär såhär:
- hitta en mäklare och en jurist med goda referenser
- rådfråga eventuellt en konsult alt. en bekant som startat eget
- skala bort det som inte är ett ”måste” och ta en sak i taget
- se till att skriva legitima kontrakt med alla inblandade
- räkna alltid lite i överkant så slipper du tråkiga bakslag (budget mm.)
- läs på om landet, orten, seder och bruk